Ångkokning

I Kina är ugnen sällsynt. Lika så i vårt kök.

Istället för att tillaga maten i ugn så använder man sig av ångkokning. I detta tillredningssätt behövs inget fett och inga näringsämnen går till spillo, så som vid kokning i vatten.

Så här ser ett traditionellt ångkokningsredsakp ut:


Dessa ser man ofta på stan där det säljs dumplings


Dumpligs är en traditionell rätt i Kina. Dessa degknyten är fyllda med allt ifrån kött, fisk, grönsaker, svamp och det finns även efterättsvarianter. Jag har även testat dem som innhehåller soppa, då sticker man ner ett sugrör och suger i sig soppan.

Första gången jag stötte på ångkokning hemma var när Lareina bjöd på svart kyckling och svamp på hennes välkomstmiddag


Första och sista gången jag åt svart kyckling var i somras i Xiamen där Junes kompis familj böjd hem oss på middag. På välkomstmiddagen föredrog jag min kycklingfilé med honungsmarinad. Här äts kycklingen med skinn och ben och det är inte ovanligt om huvudet också serveras.

Som sagt så föredrar jag filé och har nu börjat tillaga fisk på detta vis vilket är jätte enkelt. Man tar bara en stor stekpanna, häller i vatten, ställer i en djupare tallrik med det som skall kokas och sätter på locket. Fisken behåller sin behagliga konsistens, inga näringsämnen försvinner och jag som inte är någon finsmakare kände stor skillnad. Att rekommendera och bra att ha i minnet om ugnen skulle gå sönder.



Läs mer om hur hälsosam matlagningen blir med ångkokning på mer moderna tillvägagångssätt:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele/pressrelease/view/104238




Kommentarer
Postat av: Maria Hedmark

Vad gott :) Drömde inatt att jag och josse skulle åka till dig! Du hade också fått ett barn med en kinesisk man!

Kram

2009-09-23 @ 09:52:05
URL: http://mariahedmark.com
Postat av: Ellinor

Ni är så välkomna! Vore så roligt om ni kom! Det sistnämnda är jag inte lika öppen för dock...

Kram

2009-09-23 @ 10:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0