Geishaboy

June berättade för mig att en kille uppvaktade henne i somras när hon var hemma i Jinjiang. Det började med att de sågs på en bar och sedan ville han ha hennes nr. Hon gav rätt nr för en gångs skull (vanligtvis ger hon fel). Det kom fram att han jobbar som "glädjeman". Hon berättade att han tjänar ganska bra med pengar på att vara kvinnors sällskap ute på barer om kvällarna men om han erbjöd mer än så visste hon inte. Tjejer frågar vanligtvis inte killar någonting då de dejtar. Vad man får veta är vad killen väljer att berätta. Vill man veta mer får man lov att ta med en kompis på dejten som frågar åt en. Hur som helst så slutade June och Geishaboyen att träffas då hon inte kunde acceptera hans val av arbete.

Det där med dejting är speciellt här... Det gick verkligen upp för mig i somras då jag var i Xiamen med June och träffade hennes kompis Maggie. Jag och Maggie är jämngamla, hennes föräldrar tycker att hon ska skaffa en kille nu. De tjatar verkligen. Hon dejtade då tre olika killar. Jag träffade dem alla. Nr 1. är 13 år äldre än henne, de jobbar båda två på flygplatsen i Xiamen. Vad jag inte förstod när jag träffade honom var att de dejtade, jag trodde han var en äldre kompis eller kusin eller så. Nr 2. var skild. Ovanligt i Kina. Hon var mycket skeptisk till honom pga detta, spekulerade i om han inte hade lite hett temprament osv. Nr 3. var min favorit. Han hade studerat i Canada i många år och var jätte trevlig och såg bra ut med. Problemet med honom i Maggies ögon var att de inte kom från samma provins. Hennes föräldrar vill gärna att hennes pojkvän ska komma från samma stad och om inte iaf från samma provins.

Här bygger inte relationerna på kärlek och passion på samma sätt som i Europa. Bara om man har tur träffar man en kille som man faktiskt tycker om, som dessutom kommer från samma samhällsklass, har en acceptabel utbildning och jobb, är en bra människa, tjänar tillräckligt bra (obligatorisk fråga då föräldrarna träffar killen första gången), ser bra ut tillsammans med, blir accepterad av föräldrarna osv osv...

Vad jag hörde senast var att hon ger kille Nr 1. en chans till. Jag önskar henne lycka till!

Läste den här artikeln på dn.se idag:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fran-dataingenjor-till-geishaboy-1.946217

Ping inte dejta den här killen:





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0