Sista fredagen på sommarlovet

 

Idag är det fredag och idag fick jag informationen om att idag skall man registrera sig på skolan inför kommande termin. På måndag börjar terminen, det fick jag också veta först idag och idag fick jag veta att jag får lov att hoppa över en termin. Detta blev jag väldigt glad över och precis som min fina mönsterkonstruktionslärare sagt så behövde jag inte oroat mig… Denna positiva nyhet gjorde att jag inte var så arg över det dåliga informationssystemet på min skola. Jag klagade dock över det hemma och responsen jag fick var att ”du får nog vänja dig”.  En sak som är säker är att jag aldrig kommer att vänja mig vid det. Jag kan inte acceptera det. Men jag får lov att finna mig i det ändå. Någon årsöversikt har jag såklart inte fått och inte heller kursplan. Det sistnämnda existerar nog inte ens här. Men som man säger i Kina ”Méi guânxi!” (det gör inget/spelar ingen roll). Det hade nog varken gått bättre eller sämre för mig om jag hade haft en kursplan men jag ogillar ovissheten.

 

June och Lareina blev glada för min skull och att jag klarat mina test och går upp i ”2:an” firade vi genom att dricka varsitt glas av vinet som blev över från gårdagens middag!

 

 

Tjejerna blev väldigt fnittriga efter två klunkar och började göra tester på varandra inkl mig. Dessa avslöjar dina prioriteringar i livet. Spännande. Testa du med på exemplet som följer:

 

Föreställ dig att du är i skogen och förhållandena är väldigt dåliga. Du får välja att göra dig av med ett djur efter det andra. Djuren du har i din lilla flock är; Påfågel, hund, apa, tiger och elefant. Hur rangordnar du dem? Det du gör dig av med sist prioriterar du mest. Symboliken hittar du längst ner på dagens inlägg.

 

En regel som jag som enda icke kines har infört hemma är små skålar att ha bredvid sin tallrik för att undvika att vårat köksbord skall se ut så här efter måltiderna:

 

 

Till min stora tackamhet så respekterar tjejerna detta och här kommer ett bevis på det ifrån gårdagens middag:

 

 

Jag är den med bäst ordningsinne av oss vilket säger en hel del och har därför infört ansvarsområden för var och en. Lareina är ansvarig för att vardagsrummet alltid ska vara rent och fint, jag har hand om köket och June badrummet. June blev väldigt glad över att hon fick badrummet och började genast planera inför eventuella förbättringar. Hon sa att hon alltid ska se till att vattnet i toaletten är blått. "Gärna för mig" svarade jag. Jag föreslog också att tvätt skulle ingå i hennes syssla, men den gubben gick inte!

 

 

Apa = Barn, Påfågel = Man/Fru, Tiger = Pengar, Elefant = Föräldrar, Hund = Vänner.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0