Bankomatens exit knapp


Jag har länge tänkt skriva om bankomaterna i Shanghai på min blogg.

Nu gör jag det pga att jag glömde trycka på exit.

Exit-knappen finns inte i Sverige, när man trycker på exit så kommer bankomatkortet ut ur maskinen.
Om man inte trycker på exit så kommer inte kortet ut.

I måndags tog jag ut pengar. I torsdags kväll skulle jag betala med mitt kort men kunde inte hitta det.
Ni känner kanske igen känslan; dunkande hjärta, snabba fingrar som letar febrilt i alla tänkbara och otänkbara små fack i plånbok och väska, hjärnan som tänker ut på en hundradels sekund när och var man använde kortet senast...

Jag kom fram till att jag glömde det i bankomaten!

Kommer hem och blir lugnad av två killar som säger att de har gjort samma sak 100 ggr.
Det enda jag behöver göra är att gå till bankomaten,
säga till så öppnar de den och jag får tillbaka mitt kort.
MEN väntar man längre än 3 dagar så förstörs kortet.

Fredagmorgon ber jag därför en kollega ringa min bank,
hon försäkrar om att mina pengar finns kvar på kontot.

På lördag går jag till banken och får ett nytt kort till en kostad av 10 RMB.



Hör och häpna Sverige:
Jag fick ett nytt kort på 15 minuter!
Jag behövde inte vänta en vecka!

Hela helgen har jag varit på strålande humör!
Alla pengar fanns kvar på mitt konto.
Det gick snabbt och lätt att rätta till mitt misstag.

Har nog aldrig varit så glad över att det kunde varit värre än vad det var.
Har du varit glad över det någon gång, längre än 1 minut?

Mejlar min nya kortinfo till Pinky på jobbet som betalar ut löner och som hjälpt mig ringa banken,
tackar även så mycket för hjälpen.

Får till svar:
Dear Ellinor, you are welcome. Be careful next time.
Pinky.

Jag lovar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0