Från omedveten till medveten vegetarian


Här om helgen åt jag en korv.
Sedan fick jag så otroligt ont i magen.

(jag är en nyfiken allätare och blir peppar-peppar aldrig dålig)

Insåg att det var den första köttprodukten jag åt efter jul.
Jag har blivit vegetarian omedvetet. Och min mage fick en köttchock.

Till frukost äter jag inte mackor -därmed inget köttpålägg.
Till lunch äter jag mackor -men på ett företag där alla är vegetarianer/veganer.
Till kvällsmat äter jag inte heller kött så ofta -av ekonomiska skäl främst.

Förr i tiden var det mycket ovanligt att man åt kött så ofta som vi gör idag, just för att det var dyrt.
Idag är köttproduktionen enorm och växer hela tiden iom att fler har råd att duka fram kött på bordet. Vilket har lett till att djur "bara är en produkt" som odlas fram i så många fall.

Det som gör ont i mig och som gör att jag kommer forstätta dra ner på kött medvetet är att djuren har blivit en produkt. Alla livselement har tagits ifrån dem. Deras liv blir till för att tas ifrån dem. Grisar som är ett av de intelligentaste djuren vi äter är fullt medvetna om vad som händer innan de slaktas. Jag tycker det är skillnad på att äta en fisk som är fångad i det fria och en fisk som är odlad. Jag tycker det är hemskt när en uppfödd kyckling inte längre kan "picka" för att dess DNA har blivit så förändrat pga att ursprungliga levnadsvanor tagits ifrån dem.

Ja -jag köper äkta skinn.
Ja -jag har köpt äkta päls, men för sista gången.

Sist jag var vegetarian (typ ett halvår på gymnasiet) möttes jag av kritik som jag inte kunde försvara och pga av det och lite näringsbrist så gav jag vika. Folk högg så fort jag sa att jag var vegetarian. "Men du har ju skinnskor, hur försvarar du det?"

Hur som helst så tror jag inte att en människa kan avstå från allt ont här i världen -men alla kan göra något för att bidra till ett steg i rätt riktning. Och man väljer själv vilka steg man tar.

Vad gör du?



Kommentarer
Postat av: Carolin

Jag köper ekologiskt så mkt som plånboken tillåter!:)

2011-02-23 @ 17:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0