Honkong


24-26 mars

Lite kort och gott om resan

Transportmedel

Flyg

Vi flög tidigt på morgonen och försökte ta igen lite sömn på flyget till Shenzhen



Buss

Vi tog en buss från Shenzhen till Hongkong.
Alla i våran buss hade ett rosa klistermärke på sig.
Skönt att känna lite samhörighet.



Vi hoppade på den klassiska turistbussen för att få grepp om Hongkong,
som visade sig vara mycket mindre än vad vi föreställt oss!



Båt

Från Hongkong ön där vi bodde till fastlandet åkte vi båt



Metro



Ida var metro-kart-läsaren och gjorde detta galant.
T.o.m andra kom fram och frågade henne om hjälp

Hiss




Rulltrappa



Här åker vi upp i Times square

Detta är ett av mina favorit kort från resan.
Jag gillar kontrasten mellan äkta och fejk...




Varken jag eller Ida har tidigare åkt så snabba rulltrappor som i Hongkong,
de går i en rasande fart!




Till fots

Ja. det bästa sättet att uppleva en ny stad är ju faktiskt genom att promenera.
Det gjorde vi mycket och plåsterförbrukningen mot skoskav var hög...

Här går vi tex "the avenue of stars"





Vi var flitiga kartläsare under våra långa promenader




Shopping

Kvällsmarknaden på Temple street



Ladies market



I många butiker i Hongkong får man inte prova kläderna.

För oss är det helt obegripligt... Jag har stött på det i Kina tidigare.
Första gången stod jag på mig, började argumentera, förklara att jag inte tänker
köpa plagget om jag inte får prova det innan men om jag får prova det så finns
möjligheten att det blir en affär. Det är våran logik...

När vi bad om en förklaring blev svaret:
"I don't know, it's Hongkong style"

Kosmetika

...är mycket billigare i HK så vi passade på att fynda lite




Mat och dryck

Japanskt

Sanningen är att det mestadels blev japansk mat för oss i HK







Starbucks

Blev vårat frukostställe





Öl

blev det ett par styckna på den stora bargatan










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0