Ayi


Ayi = hushållerska, städerska.

När jag kom till Shanghai och fick höra om att alla mer eller minder har en "ayi",
tänkte jag som de flesta andra svenskar i Sverige
"man kan väll hålla ordning på sin egen skit".

Det är mer ovanligt än vanligt att INTE ha en ayi i Shanghai.
Ofta ingår en ayi i hyran för de som är expats.
Hon gör precis så mycket som man ber henne om;
städar, diskar, tvättar kläder, lagar mat...

Hemma hos oss; "Tre män och en babe" så har vi en manlig hushållerska

 

Det kan vara svårt att hitta en ayi som man är nöjd med. Jag har hört flera exempel om hushållerskor som sovit över i ens säng när man varit bortrest, duschat och lånat ens schampo och tvålar, krymt fina dyra kläder i tvätten, tagit sig friheten att slänga och möblera om som de vill.

 

Vi är otroligt nöjda med våran, han kommer 3ggr/vecka.

Vi har gett honom en egen nyckel till våran stora våning.

 

Han ingår inte i hyran, utan jag betalar 125 RMB/månad för att slippa damsuga,

tvätta golv och diska. Tvätta gör jag dock helst själv.

 

Jag erkänner och står för till 100 % att jag tycker det är skönt att inte behöva

"hålla reda på min egen skit".

 

Före:

 

Efter:

 

 

Före:

 

 

Efter:

 

 

 

 

Ibland diskar jag ändå.

Mest för att jag gillar utsikten över

Shanghai by night från köksfönstret.

 

 

 

Före:

 

Efter:

 

 

Före:

 

Efter:

 

Shanghais svar på "din morsa jobbar inte här":

 

 

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0