Ett problem mindre...


I veckan ska det bli runt 15°c-20°c igen.

Jag har fått lära mig säga "Wencha tài dà le" = stora temeraturskillnader

När jag fick lära mig det så tänkte jag "varför ska jag kunna detta för?!"

Samma sak tänkte jag när jag t.ex. fick lära mig "Xiguazhi" = vattenmelon juice

och

"Yào baofáng háishi yào dàtáng?" = Do you want to have (your dinner) in a private room or in the hall?

Men sedan visade det sig att det såldes vattenmelon juice i varje hörn och att man alltid får välja mellan ett privat rum eller sitta "ute i restaurangen" på kinesiska restauranger. Samt att det är oerhörda temeratur skillnader här.

Nu har Isabelle även lärt mig hur min kongtiáo (= air-conditioner) fungerar!












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0