Pudong & Puxi


I Shanghai ligger det ett Starbuck's i varje hörn.
Ofta när man pratar med någon så kommer frågan
"vart ligger ditt närmaste Starbuck's?"
Eller "vilket Starbuck's brukar du gå till?"

Mitt favorit Starbuck's är inte det närmsta eller det som jag brukar gå till,
utan det som ligger i Pudong ("nya Shanghai") ut med floden
med utsikt över Puxi ("gamla Shanghai").

Det är ett av mina absoluta favoritställen i stan även fast det är truristigt.
Ofta pratas det om hur fin utsikten är över Pudong är.



Jag tycker att vyn är minst lika fin över Puxi.
Framörallt gillar jag att man kan sitta och titta ut över
den med en kaffe i renare och nyare miljö.





Pudong betyder "öster om Hangpu floden"

Pudong var mest bara ett varv och lite grönsaksodlingar för 15 år sedan.
Idag är det Shanghai's motsvarighet till Manhattan och har cirka sex miljoner invånare.
Här finns Jin Mao Tower och Shanghai World Financial Center.



Och Tv tornet "The Oriental Pearl tower"









Puxi betyder "väster om Hangpu floden".

Det är nio distrikt som tillsammans utgör Shanghai's innerstad, i Puxi.
Shanghai utgörs sammanlagt av 220 stadsdelar, 114 stadsavdelningar och 103 underdistrikt.




Pu = Hangpu floden
Dong = Öster
Xi = Väster







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0