Servettkonsument


Minns att jag mina första veckor i Kina var så förvånad över att det inte fanns toalettpapper någonstans. Här går alla alltid runt med servetter i väskan. Inte enbart för att ha resurser för ett toalettbesök kanske...
Överallt hemma finns det små lådor med servetter i. I köket, på köksbordet, på toaletten, på rummen.
På flera ställen ser man att papperhållarna är utsmyckade med pärlor m.m. Det är en stor industri.
Jag brukar ha våtservetter i väskan att tvätta händerna med innan maten samt vanliga servetter i nödfall.

I affären finns det såååå många olika servetter att välja på.


Självklart finns det personal som hjälper dig att välja. Det finns så mycket personal i affären så det är inte klokt. Minst tre per länga. Det finns personal som tar emot din vagn i rulltrappan, personal vars enda arbetsuppgift är att flytta kundvagnar från utgången till ingången, personal som räcker dig kundkorgen. För det mesta finner jag att personalen mest är ivägen eller inkompetent. Då de hela tiden ändrar ordningen i butiken (inte riktigt som på ica där de gör allt för att man ska känna sig som "hemma" och hitta lätt) så brukar jag ta med mig tomma förpackningar till affären och fråga vart jag kan hitta det idag, ofta får man en axelryckning till svar eller ignorans. Eller någon som pekar och då syftar på hyllan fem länger bort i mitten högst upp...



Du trodde väl inget annat..?

 

I rulltrappan kan man också välja och vraka på båda sidor...

 

 

Det är inte lätt när man har beslutångest men jag hittade tillslut en förpackning som jag identifierade mig med haha:

 

 

 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0