Söndagens undervisning

 

Har haft min första lektion i kinesiska efter sommaruppehållet. Det gick bättre än förväntat. Att höra June och Lareina prata med varandra hemma gynnar mig. Idag har jag bl.a. lärt mig säga ”steamed crabs”.

 

 

I halvtid hade min lärare Isabelle ”joke time” som hon kallade det för.  Hon ritade upp en skiss på en fjäril (= tjej) och en snigel och ett bi (= killar). Skämtet var som följer…

 

 

A (Biet) frågade fjärilen varför hon ville gifta sig med B (snigeln) och inte med honom. Fjärilen svarade ”för att B har ett eget hus”.

 

Detta var inte bara ett väldigt roligt skämt som hon skrattade länge åt utan också en metafor. A motsvarar killar i Beijing och B killar i Shanghai. Gifter man sig med en kille från Beijing så får man flytta in hos honom och hans föräldrar medan killar i Shanghai har egna hem.

 

Förövrigt har jag pluggat modedesign hela helgen. D.v.s. gjort 28 st plaggskisser för hand vilket blir 56 st för man gör både fram- och baksidor. Dessutom målat om alla 14 st illustrationerna. Nu har jag äntligen en känsla för kollektionen och fått lust att göra den.

 

 

 


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0