God Jul!



Igår eftermiddag satte vi på julmusik på kontoret och jag bjöd på glögg och pepparkakor.


Jag fick julkänslor även fast det var 14°c ute och ingenting
annat kunde avslöja att det var dagen före dopparedagen!



I taxin hem tänkte jag på att jag inte köpt en enda julklapp i år och kände mig ganska dålig.
Tänkte på all julhandel i väst som inte engagerat mig alls julen 2009. Det är tanken som räknas och jag hade ju kunnat skicka hem något litet. Mina tankar på en svensk trygg jul och dåliga samvete kom av sig när vi stannade för ett rödljus och det åkte förbi en man utan ben på en skateboard på trottoaren. Han tog sig fram sittandes med hälp av armarna. Smutsig, ruffisgt hår, med en plåtburk i handen. Han tittade upp på mig där jag satt i taxin och åkte sedan vidare.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, kontrasterna öst/väst blir iaf ofta väldigt påtagliga och man påminns dagligen över hur lyckligt lottad man är. Gör jag någon lyckligare av att skicka en julklapp? Jag fick i den stunden mer dåligt samvete för att jag inte shoppat julklappar i syfte av att det gynnar de fattiga i det långa loppet. Jag saknar inga primära behov, inte ni heller. Våra problem är faktiskt lyxproblem (men ska därmed inte underskattas). Jag hoppas att jag aldrig blir så "hemmablind" att jag slutar se det ur båda mina hemländers synvinklar. Den insikten och känslan får man kanske främst i juletider i Sverige, när man är samlas med familjen, äter och dricker gott och delar ut julklappar. Det är familjen, vännerna och tryggheten som räknas och får en att inse hur lyckligt lottad man är. Man inser vad man har, men vad man inte ser är hur andra har det.

Senare på kvällen pratade jag med en utav mina bästa vänner. Tjejen som alltid kommer att ha en speciell plats. Och jag kunde inte fått en bättre julklapp än glädjen över att få veta att nästa jul så kommer hon att ha en egen liten familj att fira julen med!
Och jag vet redan nu att den lilla är lyckligt lottad ♥

Jag har tackat nej till två fester i em/kväll för att fira jul med tre svenska par. Jag ska äta julmat och fira så traditionellt som det bara går här på andra sidan jorden. Tror t.o.m att Kalle kommer att visas!

Jag önskar alla en riktigt God Jul!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0