Dilemma


När jag kom hit i våras så skrev jag upp mig på en lista i skolan över intresserade av extrajobb alt praktikplats.

Här om dagen fick jag ett mejl av en designer som ville intervjua mig för praktiplats. Det är ett internationellt högkvalitets märke och jag gillade det dierkt när jag kom innanför dörren.

De sökte inte någon som kunde komma någon halvdag då och då, utan någon som kunde komma ett par ggr/vecka alt någon som kunde ta en heltidstjänst.
Då jag inte är ledig några heldagar så tände jag till på ordet "heltidstjänst" och frågade mer, kände mig kvalificerad. Det är en tjänst som innebär att man ska jobba i butikerna 2 dagar/vecka då lära lära sig sälj, märket, kundkretsen m.m, sedan vara assistent på kontoret resten av tiden. Mycket riktat mot fabrik/produktion men även designassistent till en ny linje som kommer i butik efter kinesiska nyåret. Ett litet företag som man kan få göra mycket på, där man har chans att växa. Var jag gillar är att få jobba i butiken, träffa kunderna, se passformen, höra vad som efterfrågas för att nästa dag sitta på huvudkontoret och jobba på det som senare kommer i butik.
Passar mig som handen i handsken.

Designern som även är ägare för sina butiker och chef på kontoret hade attityd.
Hon var kaxig, tyken och väldigt ifrågasättande, ett tag undrade jag varför hon ens hade kallat dit mig. Kände nästan att jag fick sitta och försvara mig för att jag var där.
Tillslut blev jag så trött på henne!

Jag tittade henne i ögonen och sa ganska argt:
Jag har jobbat i butik sedan jag var 16 år, jag kan sälj!
Jag har jobbat med produktion på flera olika företag,
jag kan och förstår hur det fungerar!
Jag har läst och jobbat med passform!
Är det något som jag inte förstår så tar jag reda på det!
Jag har alltid fått bra referenser och mina arbetgivare har alltid haft förtroende för mig.
Vill du ha mig så varsågod, annars går jag!


Hon sa:
Jag gillar att du är rak och direkt. Vill du ha betald praktik hos mig i 6 månader?




Men nu frågar jag mig själv, vill jag det?

Risken är att jag aldrig vill sätta mig i skolbänken igen när praktiken är slut.
Dvs att jag kanske aldrig kommer att ta en University Degree.
Hur viktig en sådan är beror på mina framtida mål.
Många har kommit långt i livet utan en examen.

Chansen är att jag inte behöver läsa mer för att hon ev. kommer att anställa mig.
Chansen till att kastas in i projekt, få ansvars områden och en ganska utmanande, spännande position är stor på det företaget om jag spelar mina kort rätt.

"Det ena behöver inte utesluta det andra"
tänkte jag och ligger nu på skolan för att få läsa klart år 2 på distans.
Jag vet att jag klarar det om jag får tillåtelsen.
Men att ha att göra med en skolledning i Kina = att flytta berg.

Så mitt dilemma är:

Betald praktik i 6 månader, chans till ett stimulerande jobb.
Ta risken att aldrig ta en examen, d.v.s ev. alltid lägre lön än andra, även fast jag kanske är mer kvalificerad, beroende tjänst.
Tyvärr kan man inte ta en examen i att ha flyttat till Kina
och samlat poäng i arbets- och livserfarenhet.

eller

Fortsätta plugga och känna mig understimulerad, ta en examen.

Kanske få ett liknande erbjudande år 2011 när jag läst klart.

Betala höga terminskostnader, vara dagligt arg och frustrerad över skolans dåliga organisation och time management.



Kommentarer
Postat av: heidi nesset

ta chansen ellinor! VILL du så kan du alltid läsa klart utbildningen efter dina 6 månader, kanske man du få nåt slags avtal med företaget att du kan få fortsätta där efter utbildningen är klar? i vilket fall skulle jag lätt hoppat på tåget, skolan finns alltid kvar!



hoppas du kommer fram till det beslut som känns rätt för dig och grattis till erbjudandet! :D

2009-11-06 @ 21:18:59
Postat av: Ellinor

Tack Heidi!



Alla svenskar/skandinaver säger samma sak. Men fransmännen, amerikanarna och andra nationaliteter jag pratat med säger: prioritera en examen. Så vill jag ha en internationell karriär i framtiden så bör jag ta en examen, åker jag hem om några år så är arbetserfarenheten ev. mer värd.



Precis som du säger så kan jag läsa klart efter 6 månader om jag vill. Det är väl först då som jag måste ta beslutet.



Kommer du hit i vår? =)

2009-11-07 @ 02:30:06
URL: http://ellinorsedig.blogg.se/
Postat av: hemlig vän

klart att ickesvenskarna sätter examen högst, generellt så har dom dille på att läsa klart så fort som möjligt. läs: det är ok att inte ha tagit sin examen innan 25.



praktik är värt. betald sådan är bonus.



så:

lätt att du ska köra på praktiken. och sen plugga klart.

2009-11-09 @ 10:26:28
Postat av: Ewa

Hej Elli,

vad roligt att jag har hittat din blogg så jag får läsa om dina äventyr!

jag tycker också du ska välja praktiken, men så är jag svensk också ;)

kram ewa

2009-11-11 @ 09:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0