Nr 4


På kinesiska är 4 = si.
Si betyder även död vilket gör det till ett otursnummer.

När jag skulle välja mobilnr valde jag 138 161 444 15 för att det fanns
många 4:or = lätt att komma ihåg.
Senare insåg jag varför det numret var ledigt...

14 = Shisi och låter som "är död" och är därmed också ett otursnummer.

Sju är ett turnummer.
7 = Qu som är likt Chi i uttalet.
Chi betyder "äta" och att det är ett turnummer kommer från att man har tur om man har råd att äta varje dag.

8 = ba. Ba rimmar på fa som betyder rik. Därav är det ett lyckonummer.

518 = wubaishiba och låter som "jag vill bli rik" och är också ett lyckonummer.

Går man på en fest ska man ge bort pengar med 6-, 7- eller 8-siffran i för att önska lycka till värden.
6 är också ett turtal, det betyder att man har flyt, att allt går som planerat.
Man ska aldrig ge bort pengar med siffran 1 i av den enkla anledningen att det inte är tillräckligt. 
Går man på begravning ska man ge pengar med siffran 4 i till den som bjuder på middagen.

Ser ni något "ovanligt" i min hiss?

 





Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej! Första gången jag är inne på din blogg! Har bara läst det senaste inlägget hittills. Men jag ser det "ovanlig" i din hiss, det finns ingen våning 4... Ha det så bra! Kram

2009-10-27 @ 22:47:20
URL: http://hartig.blogg.se/
Postat av: Michelutte

Är detta skrock eller ingår det bara i deras kultur. Knepigt värre. Omvänd psykologii elle? 5 blir ju fyran hur mycket man än blundrar för det. Men en bra lösning hahahah!!

2009-11-10 @ 19:40:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0