Small or big latte?


Idag har jag fikat med mina klasskompisar. För tre av oss är kaffe högvaluta.
Efter att ha varit på tygmarknaden på Lujiabang lu och kaffesuget smög sig på samtidigt som det ovanligt nog inte fanns något Starbucks i sikte så valde vi ett litet ställe över gatan som det stod Coffee & Bar på.
Till alla i Shanghai som läser detta och någon gång går dit vill jag informera om skillnaden mellan liten och stor latte:

Jag beställde en liten och Sue en stor.

(Mellan finns inte att välja på)

 

Nina beställde en liten mocca men fick inte en lika liten som mig...

 

Vi argumenterade ett tag med servitrisen, frågade om hon tyckte det var logiskt att jag skulle betala 25 RMB för min "espresso" när Sue betalar 30 RMB för sin samt att Nina betalade 25 RMB för en liten men fick en mycket större.

 

Serivtrisen sa att hon kunde ringa och fråga sin chef.

Det slutade med att vi tröttsamt gav upp. Nina och Sue var förbannade. Jag skrattade. De sa till mig att efter att ha levt här i 2 år så kommer jag också att vara förbannad på situationer som denna istället för att skratta.

 

That's China!

 

Jag tog en klunk av min latte och sa "färdig".

 

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0