Ny klass vs. gammal klass m.m

Det finns både för- och nackdelar i min nya mer internationella klass. Jag är inte längre den enda som räcker upp handen och frågar när jag inte förstår eller har synpunkter. Kinesiska tjejer är väldigt stängda och kineser frågar sällan när det inte förstår vilket självfallet blir problematiskt för undervisningen. Vi fyra engelsktalande studenter gör att vår klass blir mer öppen, avslappnad och ambitiös. Både på och efter lektionstid. Ett exempel från förra terminen är när jag en måndag utbrast väldigt inlevelsefullt ”Oh I went to an Italian restaurant this weekend, it was soooo good!” då tittar hälften av klassen på mig som om jag vore knäpp och jag fick ingen respons alls. Jag hade berättat något om mig själv utan att någon hade frågat mig och bara en sådan simpel grej gjorde att jag ansågs vara väldigt öppen (= onormalt).

 

En grej som jag tycker mindre om i min nya klass är att ”utlänningarna” klagar och pratar skit. Det finns inte en lärare som jag inte har hört skvaller om nu och alla kommentarer och påpekningar gör ingen lyckligare. Jag står på kinesernas sida; det är bättre att hålla tyst. Om det är något som absolut inte fungerar så ska man självklart säga ifrån och rätta till det. De i min klass hade samma problem som mig på tex datalektionerna förra terminen. Big screenen var inställd med kinesiska tecken vilket gjorde det svårare att hänga med på genomgångarna. De gaddade ihop sig och klagade både på lärare och tolk vilket inte ledde någon vart tyvärr. Jag gillar inte att klaga utan hittade istället på små knep och listade ut saker och ting ändå. Jag blev vän med min tolk under dessa lektioner och hon erbjöd sig att hjälpa mig även på fritiden. Nu känns det bra att ha fått A i det ämnet, det A:et och det i Fashion History känns extra bra. Tjejerna i min nya klass gick inte på Fashion History för läraren pratade bara franska. Självklart är det dåligt att vi inte fick rätt till engelsk undervisning men de gav det inte ens en chans. Årtal och namn är de samma på alla språk och man behöver inte vara ett geni för att koppla dessa till bilder och observera detaljer. Det var inte heller jätte jobbigt att fråga läraren efteråt om det var något som var helt oklart samt göra lite egen research. Detta får mig att tänka på en text som satt upphängd i omklädningsrummet på Sjöbovallen där vi GIF-tjejer bytte om inför och efter match: ”Man är en vinnare om man tar med sig det positiva från en förlust, förlorare klagar på domare och väder.”

 

För att minska min präktighet kan jag meddela att jag är rätt bra på att klaga med, här om dagen t.ex. klagade jag när jag var tuvungen att flytta min cykel ifrån trappuppgången då grannar störs av den. Här står det cyklar i alla trappuppgångar, minst 3 st. Då sa June: ”Det verkar som att våra grannar har små hjärtan och inte tänker så långt. Det är inget problem för dig att parkera din cykel någon annan stans”. Eller när jag klagade till Lareina om att min lärare i Kinesiska inte låter mig försöka tillräckligt utan gör uppgifterna åt mig. Då sa hon ”Har du sagt det till henne? Jag är säker på att hon bättrar sig om du säger till.” De har en oskyldig och positiv inställning till allt. De säger inte instämmande negativa saker för att ”trösta” mig. Varje morgon säger de ”God morning” i en glad nästan sjungande ton. När jag går ut säger de i kör ”Enjoy your time!” När jag tackar för något de bjudit mig på eller hjälpt mig med svarar de ”It was my pleasure!”. Jag gillar det.

 

Som grädden på moset så avslutar jag detta inlägg med en bild på en vis text som står på mitt nyinköpta anteckningsblock

 

 

 


 


Kommentarer
Postat av: sara

kan bara halla med!!!

2009-09-17 @ 03:57:41
URL: http://www.saralundquist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0