Tillbaka i Shanghai

Efter en mycket välbehövd semester i Sverige (och London) är jag nu tillbaka i Shanghai. Har nu varit här en vecka och nedan följer vad som har hänt sedan dess...



27/8

Jag går ofta som på nålar när jag kommer hem, spanar och spejar för jag vet aldrig vad som väntar... I köket hade det hunnit växa mögelsvampar. Annars var det sig likt.

Jag är alltid lite spänd när jag öppnar ytterdörren för jag vet inte riktigt vad som väntar... Efter att lägenheten varit obebodd i en månad hade det hunnit växa mögelsvamp i köket...

Möglet hade även hittat till garderoben och värst drabbad var min fina Jenny Hellström kappa. Jag lämnade in den + ett par byxor och en kjol på kem för 82 RMB och efter det är den nu som ny!

Mögelsvamparna hade även funnit min fina Jenny Hellström kappa i garderoben! Usch... Jag lämnade in den + ett par byxor och en kjol på kem för 82 RMB. Nu är dem som nya =)

Efter att ha skurat köksgolvet begav jag mig ut på stan för att köpa en provdocka. Jag beställde en vit men fick en beige levererad till dörren. Kina i ett nötskal. Men det gör inget, hur kan jag vara arg när jag fått denna service och docka för 250 RMB?

Jag glömde min laddare till datorn hemma. Tog mig till Apple som ligger högst upp i Shoppingcentert vid Xujiahui. Killen bakom disken sa "Don't have" och där tog hans engelskakunskaper och servicenivå slut. Därför begav jag mig till Digitalmarket på andra sidan gatan. Ojoj där är det som en myrstack! Jag hittade dock inte tillbaka till "min mac-kille" som brukar hjälpa mig då mina tekniska kunskaper tryter. Men jag hittade utan problem vad jag sökte! Jag köpte en laddare à la fejk fö 400 RMB. Orginalet kostar tydligen 1200 RMB, om detta är sant eller om jag betalade för mycket för laddaren vet jag inte, men jag är nöjd!



Ni skymtar förutom min nya docka även mina nya Hunter på bilden. Dessa jagade jag runt efter hemma på semestern och fick till slut tag på dem i Jönköping tack vare Sandra. Priset på dessa är 1099 kr. När June kom hem och fick se dem sa hon att jag kan köpa dem på nätet i Kina för 100 RMB. Jag har kollat upp detta och det stämde inte, de kostade hela 150 RMB. Kul. Haha June tyckte jag skulle köpa fler färger och därmed få ett ganska bra medelpris för allihop! June vill ha dem själv men de är för höga för hennes korta ben. Skaftet tar emot när hon böjer sitt knä.





28/9

Här är min nya cykel! Den är svart och heter "Forever". Vi får hoppas att så blir fallet. Jag är utrustad med korg, lås, pakethållare.




När jag kom ut efter att ha läst en bok och druckit en latte på Starbuck så hade min cykel blivit inparkerad. Det blev till att tränga sig in och lyfta ut den...




Jag i trafiken.




På fredags kvällen var det Svensk after work på en bar som heter LAN. Den var belägen på ett tak, hade stora vita härliga möbler. Jag var fortfarande väldigt trött efter resan och orkade inte mingla och vara så social. Men som jag och Maria kom fram till i London: "Festa är inte livet och det är okej att vara osocial".




Resten av helgen gick åt till att plugga inför mina test som jag hade måndag-onsdag.





1/9

Mina prov kändes okej. 3/4 kändes jätte bra men inte 100 %-iga. Jag lättade mitt hjärta för Yannick när jag träffade honom, sa att jag oroade mig. Han svarade med jag inte behöver oroa mig för att det är han och Carol som rättar. Haha hur skall detta tolkas!? En sak som är en regel och inte ett undantag under proven är att tolkarna springer in och ut och stör. Jag får säga till dem snällt att de ska vara tysta. När jag gjorde modedesignprovet så fick jag fel papper, detta kom de på efter en kvart. Ofta får jag intruktioner på franska och kinesiska. Organisationen är sällan på topp.


Här är killen som "vaktade" mig under draperings provet.






2/9 2009

Jag har hittat ännu ett fynd från Sass&Bide. Prutade ner det till 120 RMB =)



Ben har flyttat till Shanghai! Han är en av Junes bästa kompisar och vi träffades i Jinjiang när jag var där i somras. Igår var han och Lareina hemma hos oss och åt kvällsmat. June hade kokat egna räkor. De sprattlade i påsen när hon kom hem med dem. Till detta åt vi grönsaker och ris. Ben jobbar numera på marknadsförings avdelningen på ett dragkedjeföretag i Pudong. Det var kul att se honom igen, han pratar väldigt bra engelska och lägger på en härlig brittisk accent.

Lareina berättade att hennes rumskompis Katrina ska flytta ut. Då sa jag att hon kan flytta in hos oss. Både hon och June blev stormförtjusta av tanken! De började prata möblemang, mäta, planera, förhandla om pris. Lareina är som alla andra tjejer här väldigt snäll, är bra på att planera, positiv. Framförallt ambitiös. Jag trivs i hennes sällskap. Hon tänker väldigt mycket och sa till min förvåning dierkt efter inflyttningsförslaget "oh jag som precis registrerat min adress då jag fick mitt nya ID, undrar om jag måste köpa ett nytt ID nu?"  Ja, det återstår att se...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0