Zonterapi


10 minuter innan läggdags går jag runt i mina nyinköpta tofflor



De har ingen egenskap av att vara snygga men
däremot ökar de blodcirkulationen i min lilla kropp.

Det blev få souvenirinköp i Kuala Lumpur, men då det fotmasserades gata upp och gata ner
väcktes ett nytt intresse och en ny tro hos mig: Zonterapi vilket resulterade i ett toffelköp.



Vi fick lära oss vilka delar av fötterna som motsvarar andra kroppsdelar.
Tex sitter balansen i stortån, synen i de två tårna bredvid, tarmarna i hålfoten osv.

Metoden utgår från att alla delar av kroppen motsvaras av reflexzoner, som är belägna på fötterna. Genom att med tryck eller massage behandla resp. område på foten påverkar man motsvarande område av kroppen.



Någon form av zonterapi verkar ha använts i många delar av världen sedan lång tid tillbaka: Egypten, Indien, Kenya, vissa amerikanska indianstammar och i antikens Grekland. Även Paracelsus använde sig av vissa former av zonterapi och sade sig ha hämtat sin kunskap från häxorna.



Zonterapi är inte vetenskapligt bevisat men jag stapplar ändå omkring likt Pinocchio
i tron om att det är bra och det känns jätte bra! ...efteråt








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0