Kinesiska namn


Jag tycker att de kinesiska namnen är så fina.
Det är inte "bara ett namn" utan har faktiskt en betydelse, baktanke och mening.
Inte alla gånger, men många gånger.

Då min kinesiska kollega berättade att hennes bror fått en son frågade jag direkt vad han skulle heta.

Hon sa att det inte var bestämt för att den gamle mannen i hembyn inte hade träffat bebisen än.
Vidare berättade hon att i hennes by finns det en gammal man som ser vilket element barnet har för lite av och tillför därför det i namnet. Min kollegas kinesiska namn översätts till Moln så jag antar att hon behövde tillföra antingen vatten eller luft för att leva mer i balans och harmoni, få ett lyckligt liv.

Jag heter som ni vet Ellinor





Kommentarer
Postat av: Mamma

Och din far heter Hans och har namnsdag idag!



Kram

2010-08-29 @ 14:29:15
Postat av: Ellinor

Grattis på namnsdagen pappi!

2010-08-29 @ 19:49:15
URL: http://ellinorsedig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0