Cuppingmassage

 

På gymmet, på stan så ser man ofta människor med stora runda blåmärken på ryggen

 

 

Det var inte förrän jag följde med min f.d. flatmate June på

massage i våras som jag förstod vad detta berodde på.

 

Cuppingmassage/Koppingsmassage är massage utfört med koppar av glas, silikon eller gummi.

Det är en gammal tradition. Genom att använda kopparna för att suga upp huden så skapar man ett undertryck som påverkar bindväven i muskler och underhud. Genom vakuumet och den ökade blodgenomströmningen gynnar man borttransporten av slaggprodukter och syraöverskott i bindväven. Musklerna värms upp och slappnar av och huden får mer liv och lyster. Immunförsvaret startar en rensnigsprocess och produktion av olika hormoner för att balansera systemet.

 

En bekant till mig gjorde illa ryggen på gymmet, gick till massören och skickade sedan följande bild:

 

 

Cupping används för bla: Ishias, astma, huvudvärk, depression, blodbrist, förkyldning, influensa, hudproblem, ryggsmärta, ledinflammation. Cupping hjälper även olika organ i dess läkningsprocess och ökar cirkulationen av blodet och kroppens andra vätskor som underlättar rensningsprocessen av våra kroppar från toxiska ämnen, bakterier och virus. June gjorde denna massage för att gå ner i vikt, kombinerat med omlagda kostvanor. Man kan även behandla rynkor, celluliter och fettvalkar.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0