"Slösa" visade sig vara "Spara"


Idag tog jag mig i kragen -det var dags att bli mer ekonomisk.
Jag har känt mig som "Slösa" då jag tagit taxi t/r till kontoret, ca 50 RMB, .
Istället för att åka taxi till jobbet idag valde "Spara" därför tunnelbanan + taxi.

Klev upp ur sängen 30 minuter tidigare än vanligt.

Gick till tunnelbanan, ca 10 min.
Åker två hållplatser ca 5 minuter.
Byter linje, ca 7 min.
Åker vidare 2 hållplatser, ca 5 minuter.
Sedan taxi den sista biten, ytterligare 15 min.

Detta är inkl all väntetid på stationen och i bilköer.
Notan slutade på 28 RMB. Dvs att jag sparar både pengar och tid på att ta enbart taxi.
Snopet!

Men snart öppnar en ny linje -Nr 10.
Den nya ljusblå linjen stannar både närmre mig och jobbet.

Tills dess ska jag njuta av varje taxiresa och extra tiden i sängen.
Sedan går jag från att vara "Spara" till "Mer Spara".



Frågan är dock om det inte är värt att bara vara "Spara".
Tror att Shanghai är den enda staden som jag kommer bo i där jag kan transporteras
så enkelt, billigt och bekvämt -samtidigt som jag får en adrenalinkick!

Å andra sidan också den enda staden där sparandet
av några få RMB faktiskt täcker lunch kostnaden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0