Bakom min röda gardin


Moulin Rouge




Prostitution




Sedan år 2000 år det lagligt med prostitution i Holland.
Verksamheten är koncentrerad till "min gata" Red light district.

När jag tittar ut ser jag hur flickorna/tjejerna/tanterna i skyltfönstrena erbjuder sina tjänster och diskuterar priset med sina kunder. De prostituerade möter ofta diskrimination i sammhället t.ex. banker vägrar ibland att ge dem samma förmåner som andra kontoinnehavare. De har precis som statliga anställda rätt till statlig sjukvård och har samma rättigheter som vilken skattebetalare som helst; för de betalar skatt som vilken anställd som helst.

All prostitution är inte frivillig. Många sexarbetare tvingas arbeta tolv timmar om dygnet sju dagar i veckan. Och trafficking av kvinnor förekommer. Men kommunförvaltningen vill inte förbjuda prostitutionen för det skulle bara göra det ännu värre för de prostituerade.


Red Light District är ett av stadens säkraste ställen eftersom det dygnet runt befinner sig polismän och privata livvakter i närheten av kvinnorna som nästan alltid arbetar.

Så ja: jag känner mig säker och äcklad. Blundar när jag går till och från studion.
Fönstrena/dörrarna ligger så tätt att det ibland känns som att jag låser upp dörren till en hora.

Min kompis bor i samma hus som en sexbutik (m.m?) i Borås. Tittar man ut genom hennes fönster eller står på hennes balkong ser man kunder som kommer och går. "Elli, de är dem du minst anar" säger hon alltid med en grimas. Och jag springer alltid ifrån fönstret när jag ser en kund i ögonvrån. Nu skrattar jag åt mig själv där jag sitter.

Haha för här får jag springa flera kilometer för att inte se en prostituerad, en sexshop eller sexmuseeum!



Kommentarer
Postat av: Nina

Välkommen till Europa Ellinor! Ska bli spännande att läsa om ditt nya spännande liv. Och tänk vad ensamt för alla Shanghaibor när du nu flyttat.



Hoppas vi ses snart!

Kram

2010-11-22 @ 10:35:01
Postat av: Mamma

Läste en artikel i metro-student om Hanna Aqvilin (från Borås) som pluggar till journalist i Holland, tror att hon gör praktik i Amsterdam. Så här står det om Redlight: Fota inte de prostituerade, då blir de väldigt upprörda och det kan hända att du får kiss kastat på dig.

2010-11-22 @ 19:01:42
Postat av: sara ♥

Åh, låter nästan lite farligt... hoppas att du trivs!!!!

2010-11-24 @ 10:33:47
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0