Respektlös?!


Idag var jag och kollade på ännu ett boende i Amsterdam.

Vi är en grupp som står utanför gatan X på nr 416 kl 18.
Klockan blir 18.15 så en av de andra ringer "hyresvärden".
Han säger att han ska komma ner och öppna om 2 min.

Efter 15 minuter ringer jag "hyresvärden".
Säger med min lenaste röst (för just det här boendet har jag varit nervös och tävlingsinriktad inför.)
att jag väntar utanför och undrar när han kommer.
Vart är du?! säger han otrevlig.
Utanför nr 416 säger jag.
Men det är ju på nr 71 säger han som om jag vore dum i huvudet.
På gata X? frågar jag förvånat
Nej på gata Y säger han.

Jag och övriga traskar till den nya adressen som inte alls klingar lika fint i våra öron och jag anar ugglor i mossen. Att det är ett set up är självklart i mitt huvud och jag är nyfiken på vad som komma skall.

Han börjar med att öppna fönstret och kasta ut nyckeln från översta våning till oss. Nice andra intryck!
Han börjar visningen med att stå i ingången till rummet, skymmer det.
Börjar med att be om ursäkt för misskommunikationen.
Självklart är det han som varit oklar då vi alla stått och väntat på fel adress.
Jag orkar inte ens lyssna på vad han säger, på hans påhitt.

Han visar brandsläckaren det första han gör. Bra med säkerhet.
Sedan visar han toalett och dusch som delas med en annan. Den är väldigt ren och delas bara med en annan person. Bra och lite ovanligt här.
Sedan visar han det skitiga rummet. Garderoben får stanna kvar och övriga möbler om vi vill. Tack snälla du, vad gulligt!
Hyran visade sig vara 180€ mer än det rummet som jag sökte. Det säger han lite i förbifarten.
De 6 personerna som var där tidigare är alla intresserade så om vi vill ha det så får vi säga till så snart som möjligt.
Kände att jag hade att göra med en proffsig lurifax!
Tittar på klockan, inser att jag har bråttom och absolut inte vill bo där.
Säger excuse me, i'm in a hurry. really need to leave now and this is not the room that i signed up for.

Då freakar han ut och säger med STORA BOKSTÄVER att jag är respektlös som går när han står och förklarar varför det har blivit en misskommunikation.

Är det jag som är respektlös?

Aghhhh! Det är han som proffisigt sett till att vi som är där, är där 30 min försent och inte träffat "de 6 andra som är superintresserade" av rummet. Som inte existerar med största sannolikeht! Och att vi står i ett rum som vi absolut inte är intresserade av, för att det är ruttet och mkt dyrare! Att ta någon annans tid och luras med en sådan strategi är i mina ögon mer respektlöst än att säga "excuse me, this is not what I'm looking for". Och jag har bråttom p.g.a. DIG!

Det kan omöjligit ha varit en tillfällighet att han tagit bort annonsen för lägenheten en dag innan visningen så att vi inte kan gå in på nätet och ge dålig kritik. Det var också det som var misskommunikationen enl. honom. Att den första superbra lägenheten var borttagen och därför visar han den superdåliga istället vilket han skickat ut mejl om som ingen av oss fått. En tjej som bodde i nr 416 sa att det hänt en gång innan att folk blivit missvisade dit.


När jag lämnar rummet säger han spydigt "Good luck with finding smt else!"
"Good luck to you too" säger jag i en glad ton och tillägger "på-tvärt-om-språket" i mina tankar.



Det värsta av allt är att det är jag som går därifrån med ont i magen.
Inte han.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0