20/11 2010


Det har varit speciella dagar.
Dagar av kontrast mellan Diktatur Kina och Öppna Holland.

I lördags skrev jag några rader efter att ha strosat lite i mitt kvarter:



Jag har tagit det superlugnt i Amsterdam sedan jag kom.
Försöker smälta att jag är här och inte skynda på intrycken.

Det är lika mycket folk på gatorna som i Shanghai nästan.
Försökte hitta ett mysigt café att spendera några timmar med en bok.
Få alt. i mitt tillfälliga kvarter förrutom coffee shops och pubar.

Tur att vi gjort delar av studion till ett mysigt rum. Vill bara vara här hela tiden.





När jag skulle handla mat gick jag automatiskt in till den Kinesiska matbutiken.
Hela min kropp suktar efter asiatiskt. Och jag har insett att jag har fått en djup förståelse för att kineser alltid tar med sin egen mat när de reser. Om så bara till en annan stad i Kina. Jag saknar det asiatiska köket!

Chinatown ligger bara en liten bro bort, där finns t.o.m ett tempel.

Istället för kinesiska stinkande söta dofter på gatorna som jag är van vid och inte reagerar på längre i Shanghai känner jag en annan typ av söt rökdoft på gatorna som jag inte vill bli van vid... Och tänk om jag blir van vid prostitution?

Hmm... om Shanghai och Kina gjorde mig less på prylar/konsumtion p.g.a. att det fanns för mycket smaklöst av allt, allt, allt. Hur kommer då Amsterdam och Holland forma mig? Här finns det mycket annat smaklöst i mängder.

Föredrar att se kineser i pyjamas på gatorna än nakna kvinnor i skyltfönster.
Och blir hellre tilltalad av vuxna kineser som beter sig som omogna tonåringar p.g.a att de inte vet bättre
än vuxna höga holländare som vet bättre samt köper sex.

Red light district ger inte ett superbra första intryck av Amsterdam.
Men det vet jag om och jag har även sett vad som finns bortom - och det gillar jag starkt!







Kommentarer
Postat av: sara ♥

Skickar en KRAM till dig goding! Stinkande, påfrestande Shanghai sakanr dig!

2010-11-26 @ 09:03:19
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0