The golden milk


Dricker jag varje kväll innan jag går och lägger mig.

Det är en sövande kvälldryck och ger flexiblare leder, finare hy och lugnar nervsystemet.
Den innehåller mycket gurkmeja som anses vara läkande för stela ben och leder.


 

Har ni sett en finare mugg?

Min favorit mugg som jag snabbt packade upp

när jag flyttade till Sverige, så saknad i Kina o Holland...

 

 

Så här gör du din egen Golden milk:

 

Gurkmeja+Vatten

Mjölk (helst ris- eller soyamjölk                                       
Kardemumma
Kanel
Honung

1. Koka en fast pasta på gurkmeja och vatten. En vanlig kryddburk gurkmeja räcker till en 40-dagarskur. Häll gurkmejan i en liten kastrull, och mät sedan upp dubbelt så mkt vatten genom att använda kryddburken som måttstock. Rör runt medan det värms och blir till en fast pasta, ca 5 minuter eller kanske lite mer. Förvara i kylskåp.

2. Värm mjölk och en liten sked gurkmeja, dofta över lite kardemumma. Det får inte börja koka, utan bara sjuda lätt. Häll upp i en mugg och rör i honung efter smak, dofta även gärna över lite kanel. Rör runt och drick. Bli mjuk och somna gott.

Källa

Enjoy ♥



Kommentarer
Postat av: Alice

Hej! Jag fattar inte riktigt om man ska ta en sked gurkmeja ifrån burken, eller ifrån blandingen med gurmkeja och vatten du skrev först?

2011-11-26 @ 13:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0