Fabriksbesök 2


I veckan var jag och J i Suzhou på fabriksbesök.

Denna gången på fabriken som gjort mitt print.

Detta upptog alla mina sinnen och jag glömde helt bort att ta upp kameran och fota.
Att något så fint kan tillverkas i mindre fin miljö! Fabriken låg mitt i ingenstans. Det såg ut lite som ett fängelse med sina gråa betongväggar, gårdar med enkla plasttunnor med färg i. Penslar till höger och vänster...

Vi blev bjudna på lunch. När mamma och pappa var här berättade jag stolt över att jag har blivit mindre kräsen och känslig. De påminde mig om att jag aldrig har rensat en grillad kyckling för att det är "äckligt". Den kycklingen vi blev bjudna på var inte rensad -men jag åt ändå. Det är inte lätt att pilla bort blekt, knottrigt skinn med pinnar vill jag lova. Jag klara inte av att äta skinn som den inhemskabefolkningen.
Det låg något annat i grytan -jag misstänker att det var blodklumpar. Det vågade jag inte stoppa i munnen för jag tror att jag hade spytt då. Här skalar man inte räkorna heller, man stoppar hela i munnen och spottar ut det man inte vill svälja. -Det gick bättre. Tur är att man inte behöver oroa sig för bordskick i Kina! Jag bävar för den dagen jag blir bjuden på ett tjockt ben med sugrör, för att suga i mig benmärgen. Det är poppis här.

På kontoret fanns en stor affisch på ett ungt brollöpspar och en bebissäng.
Tror hela familjen var där och det pågick barnpassning på konoret.

En annan upplevelse från den dagen var när vi tog motorcykeltaxi till busstationen.
Inga hjälmar och de körde MOT traffiken. Min chaufför envisades med att vrida på huvudet och prata med mig till råga på allt! Jag fick livrädd peka och nästa skrika "titta på vägen är du kör, vi får möte!"
Det gick bra -jag lever!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0